COMPLEXUL OTOPENI

Traian Băsescu – "considerați că v-am consultat"!

Plânsul fotbalistului

with 3 comments

Panoramarea lentă se scurge, în acordurile imnului național, peste chipurile jucătorilor nord-coreeni. Fețele tuturor sunt schimonosite de emoție iar unul, fundașul Jond Tae-Se, plânge.

Am recunoscut în acest plâns, lacrimile de care-mi povestea amicul meu, Cezar, că le văsa prietenul lui acum 19 ani, când au ajuns pentru prima data în Olanda – ”Doamne, Cezar, ce frumos e aici” și am văzut lacrimile mamei mele după fiecare plecare a rudelor noastre în America.

Am văzut mândria de a fi prezent, el Jond, Jond Tae-Se din cine știe ce cătun nord-corean nenorocit, acolo, în fața unei lumi întregi. Da, exist și eu. A răbufnit orgoliul celui mic prezent, în, fine, la masa celor mari și drama unui deținut, scos pentru scurt timp la curtea de aer – ”Doamne, Cezar, ce frumos e aici”!

În nici două săptămâni, Jond va fi înapoi acasă, în Republica Populară Democrată Coreea, cel din urmă bastion al comunismlui feudal, bazat pe proprietatea unui om asupra unei țări și populației ei. Jond nu va putea juca nicăieri în străinătate și nu va putea pleca liber niciodată. Nici acum, în Africa de Sud, nu e liber. Are un polițist al lui și numai al lui, după cum are fiecare dintre componenții lotului. Acești polițiști ai regimlui se asigură că toată lumea va reveni acasă, că nu va fugi nimeni. Jond nu face ce vrea, nu merge unde vrea și, mai ales, nu vorbește ce vrea. În scurt timp, el și polițistul lui vor face tradiționala reverență în fața statuii lui Kin Ir-Sen, ”președintele etern”, amplasată în piața mare din Phenian.

Jond știe asta și…plânge.

Dar pentru scurt timp – 90 de minte de joc – Jond face ce-i place în cel mai select loc din lume – la Campionatul Mondial. A ajuns acolo unde oamenii de oriunde ajung rarisim. Zeci, sute de milioane de oameni îl urmăresc pe teren și se emoționează la vederea lacrimilor lui, iar Jond știe și plânge și pentru asta.

În sufletul meu, am plâns și eu cu el și am înțeles, odată în plus, ce rost au campionatele mondiale.

Update – Am înțeles acum că Jond, subiectut tuturor emoțiilor mele, nu este nici pe departe un năpăstuit, ci, mai degrabă, un privilegiat al regimului de fier din Coreea de Nord. Omul, în mod absolut remarcabil, joacă în Japonia, are iPhone și tot ce mai au fotbaliștii vedetă.

Se vede treaba că am uitat despre ce e vorba cu regimurile totalitare – ele există prin acodrarea de privilegii celor care cooperează… iar acest Jond cooperează cu talent lacrimogen. El, care e născut în Japonia şi antrenorul, născut în Coreea de Sud. Pentru restul lotului se aplică situaţia descrisă mai sus.

Nu mă supăr că m-a înșelat. Noi românii suntem sensibili la plânsete…

Written by odojak

June 16, 2010 at 12:25 pm

Posted in De-a valma

3 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. În nici două săptămâni, Jond va fi înapoi acasă, în Republica Populară Democrată Coreea, cel din urmă bastion al comunismlui feudal, bazat pe proprietatea unui om asupra unei țări și populației ei. Jond nu va putea juca nicăieri în străinătate și nu va putea pleca liber niciodată. Nici acum, în Africa de Sud, nu e liber. Are un polițist al lui și numai al lui, după cum are fiecare dintre componenții lotului. Acești polițiști ai regimlui se asigură că toată lumea va reveni acasă, că nu va fugi nimeni. Jond nu face ce vrea, nu merge unde vrea și, mai ales, nu vorbește ce vrea. În scurt timp, el și polițistul lui vor face tradiționala reverență în fața statuii lui Kin Ir-Sen, ”președintele etern”, amplasată în piața mare din Phenian.
    +1

    Nicolas

    June 19, 2010 at 7:47 pm

  2. Tavi, unul dintre cele mai frumoase texte citite în ultima vreme. Bravo!

    Rares

    June 21, 2010 at 3:34 pm


Leave a Reply

