COMPLEXUL OTOPENI

Traian Băsescu – "considerați că v-am consultat"!

După 20 de ani.

with 5 comments

De la etajul 1 al blocului turn – corpul redacțional al televiziunii publice – se vedea perfect. Șiruri de oameni dezlănțuiți se scurgeau pe Calea Dorobanților dinspre Perla cu destinația Televiziunea Română. Din locul în care eram, în fața unor ferestre imense (acvariul redacției sport de azi), am văzut în marea de lume câteva mașini în flăcări, printre care și un autobuz. Nu-mi aduc aminte azi dacă eram speriat sau doar supraexcitat de ceea ce trăiam. Oarecum, cunoșteam senzația. Am fost tanchist și știu că ori de câte ori intri în tanc pentru trageri sfârșești cu mâinile pline de sânge dar nu știi niciodată când și în ce te-ai lovit. Ești ca un animal prin de adrenalină.

Am rămas pironit la fereastră urmărind scena. Pe atunci curtea Televiziunii nu avea decât un gard viu, scund și cam rar. În continuarea lui urma un spațiu lat de vreo 10 metri, cu iarbă, iar mai departe, asfaltul curții. Acest ștraif de iarbă separa mulțimea masată pe bulevard de șirul de jandarmi din cutea televiziunii. Amplasamentiul de pază era absolut jenant – câte un militar în termen din 3 în 3 metri și în spatele fiecărei grupe de 10 câte un subofițer. Nu erau mai mult de o companie, adică 40 de oameni.

Deși nici un obstacol nu împiedica masa de manifestanți să pătrundă în curte, cele două tabere s-au privit minute în șir fără ca cineva să facă vreo mișcare care să atragă atenția. Oamenii de după gard aruncau înspre jandarmi cu pachete de țigări. Militarii nu au ieșit nici o clipă din formație dar subofițerii adunau țigările și le dădeau soldaților. La un moment dat, un individ din mulțime – nu-i voi uita înfățișarea niciodată pentru că avea o tunsoare lung-castron ca a lui Lăcătuș – a sărit gardul viu, singur a străbătut porțiunea de iarbă, a ajuns la asfalt, a trecut printre doi jandarmi care nu au schițat nici o mișcare, s-a dus direct la subofițerul din spatele lor, i-a luat mâna, a pupat-o și, urlând, a luat-o la fugă spre intrarea blocului turn. Cu un răcnet victorios mulțimea din Calea Dorobanților a năvălit în curtea televiziunii.

Lângă mine și martoră a aceleiași scene, colega mea, Rădița, mi-a spus să ne încuiem în grupul II. Era singura cabină de montaj care avea gratii. I-am spus că dacă au apucat să intre nu ne păzește nici mama gratiilor. Trebuie să plecăm. Am urcat în redacția de știri de la etajul al doilea cu speranța că vom sta cu toții acolo. Să tot fi fost 50 – 60 de angajați. Ce ne pot face? Doar oameni suntem, găndeam eu. Surpriza a fost că în redacție nu mai era nimeni ori aproape nimeni. Doar Tudor Barbu și Florentina Pârvulețu mai erau în secretariatul departamentului, și ei pe picior de plecare.

Manifestanții intraseră deja în blocul turn și dădeau foc arhivei de titraje, aflată în prima cameră de la intrare. Parterul era deja plin de oameni iar noi am coborât din redacție la etajul 1, am traversat pasarela către studiouri și în capătul ei ne-am despărțit. Rădița (nu-mi aduc aminte dacă mai era cineva) a luat-o la dreapta spre studioul 4 unde se refugiaseră pentru a continua emisia Victor Ionescu, directorul deăpartamentului Știri, și câțiva colegi din redacție, iar noi, eu, Tudor și Florentina am luat-o înainte pe holul lung al clădirii studiourilor. Am ajuns în capăt, la magazia de decoruri și prin spate, pe la electrică, am sărit gardul televiziunii și am plecat.

Era 13 iunie 1990 iar oamenii care vandalizau televiziunea erau ”golanii” care fuseseră scoși cu gaze lacrimogene din Piața Universității de tovrășul Iliescu.

Dacă nu mă întâlneam cu Tudor în redacție nu știu încotro aș fi apucat-o. Eu nu știam să ies din televiziune decăt pe poarta mare și abia știam unde e closetul. Fusesem angajat cu doar o săptămână în urmă. Pe 6 iunuie 1990. Azi e 6 iunie 2010. Au trecut 20 de ani de atunci. Azi împlinesc 20 de ani de televiziune. Am o mulțime de lucruri să vă povestesc.

Written by odojak

June 6, 2010 at 2:44 am

5 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ce tare, e foarte mişto povestea!

    Someone

    June 6, 2010 at 11:17 pm

    • Muțumesc stimabile. Nici tu nu ești prea verde, este?.. În presă, zic.

      odojak

      June 6, 2010 at 11:51 pm

  2. La mulţi ani, stimabile! Ar fi cazul să mai povesteşti…

    Rares

    June 8, 2010 at 1:32 pm

  3. La multi ani, Ariciule! Cam ai ce sa ne povestesti…

    Adelin

    June 9, 2010 at 6:25 pm

  4. Mulțumesc stimați telespectatori.

    odojak

    June 9, 2010 at 10:48 pm


Leave a Reply

